Peugeot 508 RXH ehk tüdrukud lendavas laevas

Ilusate ja olevate (mugandus Fred Jüssi “olevast eluviisist”) naiste kohta võib, sõltumata nende east, “tüdruk” öelda küll. Mulle isiklikult meeldib “tüdruk” märksa rohkem kui “neiu” (viimane on saanud Y-gen tõlgenduses “tüdruksõbra” tähenduse) ning enesekeskselt eelistan ma tüdrukut soliidsele prouatamisele. Meestega on asi teistmoodi, meest poisiks (poisuks) nimetada on ilmselgelt alavääristav. Nii käivad käsikäes kahekümnesed noormehed ja neiud ning neljakümnesed härrad ja tüdrukud; ja maailm on balansis.

istub autosMu sarmikas naabritüdruk, Eneli, on meie sõpruseaastatel teinud minuga kaasa kõik pöörased ja veel pöörasemad trikid. Imetlen tema julgust, olla ja öelda ja osaleda, mis eksperimendiga ma siis ka lagedale ei tule. “Sõbrad aitavad sõpru alati,” ütleb Eneli; ja on minutipealt kohal- alati viimasepeal stiilne ja sätitud.

Seekord kutsun Eneli väikesele lõbusõidule. Täpsemalt, mul on vaja kedagi, kes sõidaks Peugeot’ tagasi punkti A, kui oleme koos sõitnud punkti B ja ma olen sealt võtnud järjekordse testika.

Peugeot 508 RXH ja Škoda Octavia Scout mõjuvad kõrvuti seistes päris sümpaatselt. Scout on omas klassis mitmes mõttes puhas Ärapanija, 508 RXH tõeline Lendav Laev. Ja korraks on mul ühe sõiduki roolist teise istudes tunne nagu oleks magusalt kõrvalhüppelt tagasi kaheksatunnisesse tööpäeva jõudnud…

Tunnistan, ma ei olnud Peugeot’d testi võttes valmis sääraseks raputuseks- et ongi PSA oma brändi “taasleidnud” ja ilmselgelt võtnud 508ga suuna premiumile, Mina mäletan Peugeot’st neid aegu, kui disaini tegi Pininfarina ja 406 oli maailma üks ilusamaid sedaane. ning 306, millega mitu aastat sõitsin, oli ehk mitte üleliia ilus, aga väga sõidetav auto.

Siis tuli kümnend, mis on mul Peugeot’ osas vahele jäänud, mark kaotas mu silmis oma identiteedi ja igasuguse atraktiivsuse; mida aeg edasi, seda rohkem ei mõistnud ma nende kontseptsiooni ja ammugi ei tunnistanud disaini, mis mu nõudlikule silmale mõjus nagu tuumaplahvatus.

eest… kuniks ma eelmisel nädalal istusin 508 RXH rooli ja sain heas mõttes šoki. Suurepärane, läbi mõeldud, sõidetav ja ruumikas auto! Lendav Laev, tõeline brändi lipulaev! Soovitan ka lugeda Jüri Lassi arvustust What Car? lehelt. Ta jäi ilmselgelt väga rahule.

Kui esimese minuti jooksul midagi ette heita, siis nupuplahvatust, millega tuttavaks saamine võtab tükk aega ja nädalagi jooksul ei ole mul kõik nüansid veel selgeks saanud.

Blondi-indeks kukub selles autos küll mürtsuga tooli alla ja sealt teda tagasi sudida on suhteliselt nõme, sest istmealused on rämedalt juhtmeid täis. Aga selles loos on blonde kaks, ja oleks naiivne arvata, et need jäävad ainsateks, kes 508 RXH võludega lähemalt tutvust teha tahavad.

Muidugi aitaks juhendi lugemine, aga meelega käitun ma autoga tutvudes nii nagu tavakasutaja enamasti- ma ei loe vaid püüan ise aru saada. Ja kui siis tõepoolest midagi häguseks jääb, haaran raamatu järele.

Samas, kõik see hea, mis nende nuppude all leida on, lisab luksuslikkust ja preemiumi. Kaksteist punkti läheb uste kesklukule, mis sõidu ajal end automaatselt peale lülitab ja mida saab vajadusel avada ohutulede kõrval olevast nupust, keskkonsoolis. Väga loogiline koht, kui mõelda, miks uksi äkkjooksul avama peab.

Aga- miks plingib aeg-ajalt parema küljepeegli servas ümmargune kriksatrull; ja vasakul peeglil ei ole see kordagi endast märku andnud?! Miks aeg-ajalt piiksub mõni andur väljakutsuvalt nii, et ma pean auto esimesel võimalusel peatama ja otsima, kust see hääl tuleb? Ja miks parkimisandurite peale-maha signaal töötab kuidas jumal juhatab? Mingi prantslaste uumur?!

Eneli istub elegantselt 508 RXH rooli, sätib surinal paika nii istme- mida annab absoluutselt igapidi liigutada; ja rooli. Ja sis jääb nõutult mulle otsa vaatama:

– Kas see auto sõidab ise? 

– Ei, pead ikka käivitama.

– Nupust? Võtmest? Nupust, ahah. Kus see nupp on?

– No vaata, kas leiad…(mis viga sõbra üle muhedalt nalja visata, kui ise oled sõitnud tabureti ja raketiga ja pannud trabandi tantsima)

– Ma ei leia! Kus see on?

– No vaata sinna vasakule. Leidsid? Vajuta. Kuuled häält? Sametine diisel...

Sõidan Scoutiga ees minema. Et pooleteise kilomeetri pärast ots ringi keerata ja tagasi sõita. Eneli istub (jätkuvalt) nõutu näoga roolis ja ei saa paigalt minema. Asi on lihtne- elektroonilise seisupiduri vabastamiseks tuleb julgelt gaasi anda. See kaval Lendav Laev, mis esialgu oma pilooti igakülgselt läbi katsub! Aga nüüd on asi selge, algus tehtud, ja teekond võib alata.

Punkti A jõudes on Eneli äraseletatud näoga:

Ütle mulle nüüd täpselt, mis auto see on. Oot, ma peaks vist üles kirjutama…

– Peugeot 508 RXH, esiveoline ja ei ole hübriid, ehkki hašš on sees, see on mingi prantslaste uumur jälle…

– Oota, ära plära! Peugeot’, selge, jääb meelde. Mul tuleb täna abikaasaga õhtul pikem jutt.

Njah, kui minust jäi parklasse maha kena tüdruk, kes kinnitas, et 508 RXH ei ole ikka “päris see”, et tema tahaks suuremat, kus oleks kõrge vaadata (müügiosakonna vaimukas tütarlaps soovitas talle selle peale trolli), siis koju jõudes astus autost välja enesekindel naine, kes teatas, et tal tuleb abikaasaga pikem jutt, sest see siin on “lendav laev”. Ja seda lendu sai tee peal ikkagi proovitud ka, kui keegi ei näinud…

lumes tagantJah, vaimustav on 508 RXH minek küll. 2,0 BlueHDI 180 hobust veavad 1,79 tonnist, 4,82-meetrist keret kergelt edasi. Kui ehk alguses on kohaltminek veidi tuim, tundub, et auto alles mõtiskleb, kuhu ja mismoodi; siis 70-80-130 km/h pealt gaasi vajutades sööstavad suksud jõuliselt edasi ning küllap tõuseksid lendugi, kui minu mõistus vahele ei segaks.

Suur auto, vaikne salong, erakordselt kvaliteetsed materjalid ja hea koostekvaliteet surmavad igasuguse arusaama masina tegelikust kiirusest. Ei aita mind ka HUD (Tõuseb Kohe Raske On Mitte Märgata- ekraan juhi silmade kõrgusel armatuuril); õigemini, see ei sega mind. Ma vaatan teed ja sooritan mängleva kergusega järgmise nöödasõidu. Õu, Mai. Õu, Mai…

Seda, et tegu on esiveolisega, ei pane eriti tähele. Jõuan nädala jooksul ära proovida kõikvõimalikud teeolud, mudakoobastest sileda jääni ja paksu lumekitiga radadeni. Pole muret, läheb läbi igalt poolt nagu nuga läbi või! Vaid ühe korra kahtlen ja ei lähe- olematuks kaduval metsateel otsustan autot säästa. 184 mm kliirens on tore küll, aga igaks juhuks ei hakka lõhkuma. Ühesõnaga, kui on valida “nõudmisel nelivedu” või 508 RXH 2WD, siis, linnainimene võib vabalt valida viimase variandi.

panoraamkatusMa istun läbi kõik viis istekohta. Ees mõlemad, taga kolm. Ruumi on istudes maa ja ilm. Taga istudes on eriti chill, sirutada jalad välja ja vahtida panoraamkatusest välja.

Tõele au andes, me üritame pildistamisvooru ajal Eneliga seda ka avada, aga… see vist lahti ei käi. Mis on muidugi miinus, sest tüdrukutele meeldib talvelaadse lörtsiilmaga katuseluugist välja ronida. Lõbustame end siis katusekatte edasi-tagasi nõksutamisega, et olla kindlad,  s e e  nupp siiski katust minema ei sõiduta. Üüüüü!

Tagaistmel võiks üldse igasuguseid asju teha, kui oleks kahekesi autos. Eneliga kahekesi olles on meil tüdrukute padjapidu ja tagaiste jätab meid absoluutselt külmaks. Härra Abikassaga sõites aga ei teki kordagi seda momenti, et me oleks autos päris kahekesi. Koguaeg käib äge roteerumine, sest kõik tahavad vaadata katuse eri nurkadest välja ja vahepeal esiistmel elektrilist sõitu teha. “Hambaarsti auto ju,” teatab teismeline ja laseb lõdvaks.

Nii. Aitab kiitmisest küll. Räägin nüüd hoopis prantsuse disaini eripäradest. Algatuseks- vedrustus. 508 RXH on nagu sulepadi istumise all. Kõik konarused, kõik kännud, kõik kivid- sööb ära! Vahi, kus ablas vedru, ahh! Siit ka see võrdlus… rannapuhkuse ja 8-tunnise tööpäevaga, eks.

prantslase vembPanipaigad on peaaegu olematud. Kui ameeriklaste standardisse kuulub kaheliitrine koka, siis siin mahutab ära 0.33se pudeli veini. Eestis on nulltolerants, nii, et virutage oma tittede tagant lutipudel, kui tahate vett juua.

Esiistmete vaheline laegas avaneb juhipoolsest nupust. See tähendab, et kesklaekas käivad ainult juhi asjad ja kaassõitjal pole mõtet kangutada; avaneb küll, aga tõenäoliselt läheb peale kümnendat kangutamist katki. Kaassõitjal on natuke kindalaegast ja suur tuhatoos. Eneli lubas järgmine kord piitsa kaasa võtta (ei ole varjundid vaid terviseennetus!) ja mööda näppe nähvata kui peaks mõtegi tulema.

Tulede automaatika (või siis insener) on tõenäoliselt ära joonud oluiselt rohkem kui ühe pudeli veini ja natuke mikroskeemidele ka kallanud. See tähendab, et see asi lülitab kaugtuled peale ja maha just siis, kui heaks arvab.

Ühe korra saame vastusõitjalt ikka sõimata ka. Õnneks saab deliiriumis automaatika käigukangi juurest nupuvõttega vaigistada, sõimlejaga löömaks ei läinud, kuidas sa seda blondi ikka …

Samas, tuledele ei ole mitte üks etteheide! Esiteks, päeval paistab 508 RXH oma edevate püstiste leed- lõvi küünejägedega hästi silma. Teiseks, pimedas on mõnus sõita, sest kaugtuled on super ning käänakutel süttivad kurvituled. Võtke järgmine kord kaine insener ja ma tõotan lõvile kestvat armastust.

Kuuekäigulise (! soooo üheksakümnendad!) automaadi kangi kuju paljastab ilmselgelt selle looja isikupära. Ma ütleksin isegi, too much information. Üüüüüü… paneks ehk püksikud jalga järgmisel korral?!

armatuurKellad ja viled pakuvad tõelise elamuse. Kojamehed lähevad tööle? “Tirrr!” (Kõik haaravad salongis oma telefonide järele). Uks avaneb? “Ding-digi-ding!” Sõber istus autosse? “Bling-bling-hõissa!”

Tagurdame? Külgboks? Sõidame äärekivist millimeetri kaugusele? Vaikus. Salapärane vaikus. Huh, läks seekord õnneks… Manööverdades tuleb tegelikult küll kaamera abiks, aga seda, millal andurid hüüavad ja millal vaikivad, ma, olenemata nupu litsumisest, tuvastada ei suuda. Ah, las olla! Peeglid on ju olemas.

See-eest signaal on mitmehäälne, see-eest imekaunis. Kaks 0,33st võiks anda kohe, üks kummassegi hoidikusse! Hõkk!  Viimsis, Kaluri teel, saan seda ka kogu hingest ja kolme jalaga pressida, aga papi, kes mulle punase Renault’ga ette keerab, ei kuule ikkagi midagi… Ah, las olla; kõik jäid ellu ja pasun oli ilus.

Navi oskab juhatada Tallinnas, aga mitte linna piirist kaugemal. Sedasama, Kaluri teed, kus pimekurt vanapapi mulle ootamatult ette sööstab, tuleb otsida ka mul endal käsikaudu. Ah, las olla! Meil on ju ometigi… imelise kujuga alasti kang ja tuhatoos. Ja vett ei ole. Eks anname jälle pasunat.

Helisüsteemi võiks natsa timmida või isegi parema soetada, sest testisendi oma saab üsna kesiselt kohendada. Klassikaraadio sobib 508 prantslaslikult komplimentiderohkesse maailma siiski suurepäraselt.

nainejaautoKütusekulu osas võin võidukalt teatada, et me tegime Jüri Lassile liitriga ära. Maanteel meelitas Härra Abikassa keskmiseks kuluks 4,7l/100km, linnas tuli keskmine 6,4l/100 km. Üldse pole paha. Ühtlasi tekkis küsimus, kui suur on auto kütusepaak, sest ligi nädalase testperioodi jooksul ei õnnestunud meil kolmveerandist paagitäiest jagu saada.

Arvutuse kohaselt peaks oskaja sõitja paagitäiega välja venitama 1200-1300 km. Tähendab, hallooo… ilus! Võib rahulikult natuke rohkem ju kulutada küll ja valida lisavarustuse nimekirjast endale head ja paremat.

Hind algab esiveolisel bensukal 19 000st rahast, kõige rohkem tuleks lauda käia 508 RXH hübriidi eest- nii 40 ja peale tuhandet öirot; aga kuna seda hübriidi ja nelivedu on linlasel vaja sama palju kui jänesele tripperit, võib piirduda 36 000 rahaga ja osta endale 2WD tippude tipu.

Kokkuvõttes, üllatusid nii tüdrukud kui soliidne Härra Abikassa ja sedalaadi üllatust võib julgelt soovitada neile, kes mõtlevad, millist suurt keskklassi autot võiks proovida. Eneli abikaasal ilmselt tuleb kiiremas korras see asi ette võtta. Peugeot’508 RXH on… päris muljetavaldav Lendav Laev.

Paaril õhtul kaassõitja rollis olles õppisin ma üsna kiirelt ära, kuidas kasutada veinipudelihoidikut… eesmärgipäraselt. Käigukang ei tundunud ka enam nii… prantslasena. Mina ise aga muutusin järjest rohkem… tüdrukuks, kes prantslasele “ei” ei ütle. Eriti, kui menüüs on Lendav Laev.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s