Volvo XC90 Live Crash Test: õnnetus, see juhtub päriselt.

Pikemat lugu sellest, kuidas mulle plekist ja oranžilt selgeks sai, et liiklusõnnetus, see pole film ega kirjanduslik liialdus, saab lugeda whatcar.ee-st.

ajakirjanikud summasPaar nädalat on Göteborgis, Volvo tehases ja laboris käigust möödas. See, mille kohta öeldakse, et iga ajakirjanik peaks vähemalt korra elus ära nägema live crash testi ehk elusuuruses auto hukkamise vaatajate silme all, on nüüd siis check!

Ma ei osanud üritusest suurt midagi oodata, aga see, mida ma nägin, oli muljetavaldav.

Kõik toimub kiiresti. Liiga kiiresti. Sööst ja viga ja teelt väljalend. 80 km/h võib kõlada nagu maailmalõpp.

Ma ei usu, et autos istunud mannekeenidel käis üle nipli lendamise hetkel silme eest “kogu elu” läbi. Lihtsalt ebareaalne. Õõvastav. Ma olen elus korra sattunud reaalselt raskesse liiklusõnnetusse ja paar on olnud kergemat; ja tagasi vaadates ei ole seal tõesti mingit aja venimist. Käib pauk ja… eks siis vaata edasi, kuidas ja mis.

Tänu Mustrikudujale, et ma ise ja mu lähedased oleme elus ning pole tänaseni ise ühtegi suuremat olukorda põhjustanud. Sest see on sekundite mäng. Sinust võib sekundi murdosaga saada lihakäntsakas, juurvili või mõrvar. Ja see juhtub päriselt.

Igatahes…

Mul on olnud aega järele mõelda. Asjade üle, mida ma saan ise muuta ja nendegi üle, mille ennetamiseks või muutmiseks mul võimu ei ole. Nii nagu autode puhul, saab ka autojuhi puhul rääkida aktiivsest ja passiivsest turvalisusest. Sellest, mida saab ise ära teha, et ennetada võimalikke ohuolukordi. Kuitahes tark auto ka poleks kuuri all, lolli juhti ta üle mängida lihtsalt ei suuda.

Uurijad väidavad, mida kallim on auto, seda lollim on juht. Kahjuks. Vaadake oma auto hinnasilti ja mõelge, mitu grammi hallollust tuli vastutasuks kauplusse jätta😛 Omast kogemusest võin öelda, et mõtteviis ja liikluskäitumine sõltuvad vägagi masinast, mille roolis sa parasjagu istud.

Grand Cherokees tundsin end üle olevat nii viletsast ilmast kui kaasliiklejatest. See uhke ja suur auto mõjus mulle täpselt nii nagu müüja ilmselt loodabki- ma oleksin selle  k o h e   Härra Abikassale kinkinud, sest jube seks oli vaadata väga kena meest suure jõhkardi roolis.

STI või Focus ST või Macani roolis on lihtne muutuda tõeliseks liiklushuligaaniks. Sest sul on lihtsalt niikuradimaägepill pepu all, et sa kaotad igasuguse kontrolli… kohati. Või mitmes kohas. Ja järgmisel hetkel saab sinust lihakäntsakas, juurvili või mõrvar. Ei ole juhtunud? Pane siis küünal ja kingi lühter.

ISIKLIK PASSIIVSE TURVALISUSE PAKETT

maas lamakilEsimene reegel, mida igal autosõitjal tasub meeles pidada: nõrgim lüli asub alati rooli ja istme vahel. Kui sa istud roolis, oled sa nõrgim lüli. Isegi juhul, kui arvad, et oled kõva kärbes. Või- sel juhul, seda rohkem võiks ju iseennast oma oskustega üllatada.

Kui sa istud roolis, oled sa potentsiaalne ohuallikas jalakäijale, kaasliiklejale, kaassõitjatele, iseendale. Tuttav autoinstruktor soovitas liiklusse sukeldudes mõelda ka nii, et kõik liiklejad on idioodid, pimedad, vigased ja röövlid. 

Olen proovinud nii mõelda… ja saanud närvivapustuse ning arendanud peensusteni “vanaemal jäid prillid ja proteesid koju”-sõidustiili. Et… võib-olla on säärane mõtteviis pisut ekstreemne, aga valvsuse hoidmisele aitab see tõenäoliselt kaasa küll.

Tasub panustada iga-aastasesse isiklikku autojuhtimisoskuste “tehnokontrolli”– nii nagu on mõistlik igal aastal korra külastada oma perearsti ja teha kerge läbikoputamine ja korralik vereanalüüs, tasuks hooaegade vaheldudes minna oma autoga platsile ja rajale. Audruring ja Laitse on vast kõige tuntumad, aga väiksemaid radu on siin-seal kindlasti veelgi.

IMG_0671Armasta oma autot nagu pereliiget ja õpi teda tundma. Kui talverehvid saavad alla, siis kuluks ära üks jäärada ja kui suvepapud kapist välja tõstetakse, võiks meelde tuletada vesiliu ja kruusatee mõisted. Näiteks. Puhtalt profülaktika mõttes võiks teha aeg-ajalt ka pimedasõitu. Ja… minusugune parkimiskeenjus ei peaks pelgama ämmahoovi ja igapidi boksi sisenemist.

Liikluseeskirju ei saa kunagi liiga hästi tunda. Maanteeameti lehel saab teha proovieksamit. Õnneks anonüümselt ja peale läbikukkumist politsei lube ära võtma ei tule. Küll aga annab see aimu oma tegelikust teadmiste tasemest.

Esmaabivõtete ülekordamine pole kunagi liiast. Kui juhtub, pead sa olema valmis abi andma ja abi kutsuma. Hoia end vormis.

Õiged sõiduvõtted on sinu tervisele vaid kasuks. Kui juhtub, et vanem poeg istub kõrvalistmel- ma olen jätkuvalt kõhklev vastupidise variandi osas (kontrollifriigist ema, maigaad!)- siis kuulen ma pea lakkamatult õpetussõnu, kuidas käsi roolil hoida, millal alustada manöövriga, kuidas kontrollida kehaasendit ja keskenduda, mitte tegeleda roolis kõrvaliste asjadega.

lapsed autosTeadlased kinnitavad, et naiste ja meeste ajuimpulsid toimivad erinevalt roolis olles ning naised reageerivad välisärritusele kohe, kiiresti ja mõtlematult. Poeg on see, kes palub mul telefoni hääletule režiimile lülitada ning mõnikord sulgeb ka suu. Ja raadio.

Põhimõtteliselt on tal ju õigus. Autot juhtides tuleb keskenduda auto juhtimisele. Liiklusohutuse konverentsil ütles Villu Vane, et me vaid võime oletada, mis põhjusel juhtub lõviosa liiklusõnnetustest; paraku ei saa me seda tõestada. Sest puuduvad vahendid nutiseadmete roolis kasutamise kontrollimiseks. Õnnetuspaigal võib hiljem vaid asitõenditele tuginedes oletada, et õnnetuse põhjustajaks oli kõrvaline tegevus…

2013 sügisel, kui Härra Abikassa ja noorem poeg Jüri ringil Outbackis laiaks litsuti, oli veokijuhil käes nutitelefon. Aga selle eest vangi ei panda. Mustrikuduja hoidis inimesi, mahakandmisele läks üksnes OB. Ja rohkem ei taha mõelda, sest järgmisel hetkel oleks võinud seal olla lihakäntsakas, juurvili ja mõrvar.

ninamusi… ei saanud üldse üleliia rõõmus sissekanne. Selles kehas ja seda elu elame me siiski vaid üks kord. Suur osa sellest elust möödub autoroolis.

Ehk töötaks siis selle nõrgema lüliga kõigepealt ja alles siis ostaks suure, tugeva ja targa auto, millega koostööd teha. XC90 on kahtlemata üks toredamaid kaaslasi turvalisuse ja mugavuse mõttes ka. Mannekeenid läksid ju korduvkasutusse, eks ole.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s