Seat Leon, unistus läikivatest valuvelgedest

PiltOriginaalis sai see lugu kirjutatud aasta tagasi, augustis,  mil esindusest saabus rõõmusõnum, et numbrisse on jõudnud León FR, 1,8TSi ,180 hj DSG. Kuna augusti lõpuni on Topautos käimas “lõvide soodukas” ning mõni aeg tagasi jõudis müüki ka peredele sobilik, universaalkerega Leon ST, panen selle loo siia uuesti esile.

Müügiosakonna sõnul polegi autodel suuremat vahet kui välimuses. Mis on muidugi liigne tagasihoidlikkus, tegu on esimese, universaalkerega Leoniga. Tasub proovimist, Seat on teenimatult jäänud tahaplaanile, kuigi VW-le või Skodale vahelduseks võiks ju proovida ka “hispaanlast”.

2013 augustis kirjutasin:

León FR, 1,8TSi ,180 hj DSG, 250 Nm/1500-3900 rpm. Pole paha. Üks neljast (isegi viiest, kui VW Jetta ka sisse lugeda), Volkswagen grupi A platvormile ehitatud sõsarast, mille sõiduomadustele võib lausuda vaid kiidusõnu:

-imeline mootor- 1,8l kerge kere kohta on isegi veidi palju, ehk… võibolla… sest taas kord tekib küsimus, kus ja kui palju ma selle masinaga kaasnevat sõidurõõmu reaalselt nautida saan?

-seitsmekäiguline DSG automaat, mis on üllatavalt kerge käsitseda ja mõnus IMG_1185kasutada (seega, kui juba, siis ikka automaat!); ja kui ei saa teisiti, siis on võimalus poolkäsitsi ka vehkida.

Rohkem kui pluss ja miinus käigukastil, erutab mind armatuuris nina ette kuvatav info parasjagu kasutatava käigu kohta (E7 jt.). Natuke saab seda mängu ise ka mõjutada- Sport-režiimis vahetatkse käik üles hiljem, kõrgematel pööretel ja alla varem, ja numbrid jooksevad kuueni; ECO puhul näitab rohkem seitset.

– infokeskuse-navi graafika on suurepärane; kogu navi on suurepärane nagu Golfi ja GTI juures juba ohelnud olen; ja sama infotainment on peal ka Octavial; Audi3 kohta ei oska kosta, pole (veel) näppinud. Lisaks heale graafikale on see käepärane; teekonna valikul ei pea ühte silma keskkonsoolis hoidma, sest kogu info on duubeldatud armatuurlaual olevale ekraanile; ja vajadusel saab lülitada sisse Kena Naisterahva, kes kõva häälega teada annab, kuhu, kui kiiresti (ja võibla ka “miks?”),

IMG_1183– eriti lahedad on roolil olevad rullikud; justnimelt, rullikud, mille abil sättida häält või telefoni või rullida omale õige info nina ette. See ongi vist SEAT Leóni puhul see, mis meelde jääb, rullimine. Rullitav hispaanlane? Pannakse (rullitakse :P) kokku, muuseas, Martorellis, sealsamas, kus ka Audi3 liinilt maha veeretatakse, aga kuna ma 3ga pole sõidus käinud, siis ma ei tea, kas seal on ka rull,

– sest kõik muu on Leónil nagu sõsaratel, Golfil ja Octavial. Rohkem võib-olla nagu Octavial, näiteks salongimaterjalide valikul on need kaks sammu pidanud- on plastmass, on suhteliselt külm (odav) plastmass; ja suure tõenäosusega, arvestades mootori võimsust ja meie teeolusid, hakkab see plastmass peagi kobisema. (Mille vastu aitab, kui võtta 1,4ne mootor, mis oma 140 hobusega pole ka sugugi paha ja ei loksuta plastmassi esimese tuhande jooksul meie teedele laiali).

Rohkem kui León autona (tegu on hea ja suhteliselt mõistlikus hinnaklassis masinaga, mis kahetsusväärselt on eestlaste IMG_1178seas populaarsuse kaotanud, sest on ju Golf ja Octavia), jäi mulle sellest testperioodist meelde müügiosakond.

Müügiosakond, kes esimese asjana tõdes, et León on nagu ehtsa hispaanlase kehastus autona- brutaalne, temperamentne, võimas. Ja-jah. Kust ta pidigi teadma, et minu kogemus hispaanlastega on… säärane, omanäoline.

Ütleme, et pole just minu esimene eelistus reisisihina ja nende suurte traditsioonidega köögist ei ole ma ka ülemäära vaimustunud. Aga siis tuleb müügiosakond ja kobistab sõrmedega mööda plastikut ja räägib loo “tõelisest hispaanlasest, nimega León.” Ahsoo, jajah.

Müügiosakond ütleb ka, et alla 10l/100 km pole kütusekulu õnnestunud saada. Ikkagi 17-tollised valuveljed ja sportlik vedrustus ja “jõhker minek” jne. “Ärge siis äärekivisse sõitke, valuveljed on õrnad,”- ja see on selge kahjutunne, mis paistab mind teele saatvast pilgust.

Ma saan aru, et inimesel võib tekkida autoga isiklik suhe- ma saan sellest vägagi hästi aru! Aga ma palun end ka usaldada- kindlasti pole mina see tsika, kes hakkaks n i i  isiklikku suhet arutult lõhkuma ja esimese asjana äärekive ründama, auto on püha sõiduvahend, pereliige, keda peab hoidma ja hooldama. Eniveis, tänaseni, kui see lugu mulle meelde tuleb, k u i isiklik oli müügiosakonna suhe oma autoga, tikub suunurka natukese noriv muie. Noh, et – olla nelikümmend pluss ja sõita oma elu unistusega- kirgliku, seitsmeteisttollise valuvelje ja saja kaheksakümne hobujõuga, nomaitia…

IMG_1204Ahh, kütusekulu- loomulikult on sel mudelil peal Start/Stop süsteem, mille võib ka välja lülitada. No et oleks isasem võimaitia. Ühe esimese asjana näitas müügiosakond kätte mulle nupu, kust selle funtksiooni ära saab killida ja nentis, et tema lükkab selle küll välja, et oleks ristmikul parem minek.

Tähendab, ma olen sõitnud elektriautoga. Ma tean, mis on tõeline “minek”- kus samal hetkel rakendub kogu jõud- ma olen seda kogenud. Seega, kuna start-stopiga on võimalik saavutada teatav kütusesääst ja keskkonnasõprus on endiselt väga in, ma jätan selle nupu näppimata.

Mul pole vaja ristmikul rünnata kõiki ja kõike ja kimada kõigist ette; ja kindlasti ei pea ma vajalikuks seista kahe jalaga gaasipedaalil (ma ei mahukski!), et kiirendada 80ni 5,5 sekundiga- sedasi linnas kimades paneb politsei loodetavalt pokri (nad peaksid kohe saama võimekad-tutikad Octaviad, rullnokad värisege!)! Lisades stardile-stopile veel mõned säästusõidumeetodid, sain ma kütusekuluks sootuks kenama numbri:

Linn 6,6l/100

Maanteel 4,6- 5,1l/100

Kombineeritud 5,9l/100

Ja ma ei kandnud Leóni seljas, ei sõitnud kolmekümnega, ei teinud midagi säärast, mille pärast oleksin hiljem kahetsenud, et ma selle tegemata jätsin. Aga no inimesed ongi erinevad. Minu eluunistuseks e i  o l e valuveljed ja määratu hulk kilovatte, ma pigem tahaksin, et liiklus me ümber oleks kena, kultuurne ja turvaline.

IMG_1201León on kahtlemata kena auto, aga see on minu isiklik kiiks, et mul Hispaaniaga suuremat sõprussuhet ei ole ning nurgeline disain ja kobisev plastmass pole mu tassike teed. Hind on ka täitsa nitševoo, jäädes ka lisavarustatuna alla 25 000€; hooldused on normaalse hinnaga; vastupidavuse kohta ütleb remondiosakond, et pole hullu, varuosi on, järjekordi mitte eriti. Loetakse hästi vastupidavaks autoks.

Euroopas järelturu hindu uurides, hoiavad kõik León generatsioonid hinda suhteliselt kenasti; ja kuna kolmandal on peal kõik head asjad, mis sõsarmudelitele ette nähtud, on loota, et liisingperioodi lõppedes ei pea kahetsema, näe, ostsin, aga lahti ei saa.

Ongi lühidalt kõik, müügiosakond oli öbit spuuki; samas, ma ei kahetse, et olen ka säärase kogemuse saanud. Keskea kriis tabab moel või teisel meid kõiki; ma vist pean olema tänulik, et mind ei tabanud see 17″ valuvelgedega.

*Täiendus loole aasta hiljem, juulis, 2014: müügile jõudis üsna hiljuti ka Seat Leon ST, ruumikas, universaalkerega sõiduvahend pereinimestele. Tasub Topautost küsida proovisõitu. 

Plondihetk

Nüüd teeme ühe plondiminuti ja tekitame ajus tulekahju: oma ehituselt on DSG automaatselt lülitatav manuaalkast- ehk siis, hammasülekannetega kast, kus üleminek käigult teisele toimub kahe siduriga: samal ajal kui ühel võllil on sisse lülitatud esimene käik ja vastav sidur, on teisel võllil valmis teine käik ja ootel sidurite ümberlülitus. Sujuvad lülitused tagab elektroonika- vedaval siduril vähendatakse veomomenti ja kantakse seda üle teisele sidurile, kuni kogu veomoment on üle kantud ja esimene sidur lahutatud. Läkski teine käik sisse! Üks hea omadus on DSG ülekandel veel: kuigi käiguvahetusel kukuvad mootori pöörded, siis auto kiirendab ikkagi ühtlaselt, kuna käiguvahetus toimub veomomenti katkestamata. VW 7-käiguline DSG kast ei vaja ka hooldust, s.t. õlivahetust. Vähemalt, nii nad lubavad käsiraamatus.

DSG kastil on valida ka Tiptronic asend, ehk siis võimalus käsitsi käike vahetada- Leónil saab vahetada kangist, edevamatel masinatel (nagu näiteks Cadillac ATS) on labad rooli taga.Milleks DSG hea on? Selleks, et kiirendus on parem ja kütusekulu väiksem kui manuaalil, aga käiguvahetused on mugavamad kui tavalisel automaatkastil, kus ülekanne käib läbi planetaarsüsteemi (iuuu!!!!), mida juhib hüdrauliliste sidurite kaudu hüdrauliline ja elektriline juhtplokk.

Lisa kommentaar

