Chevrolet Trax: odav ja pai linnaloom

IMG_3345Väikeste krossoverite edu kogu maailma müügiedetabelites kannustab tootjaid turule tulema üha uute mudelitega. Ka Eesti ostja võib rõõmustadada, sest Nissan Qashqai kõrvale on tänaseks valida samast segmendist Škoda Yeti, Suzuki SX4, Peugeot 2008, jpt. Eelmisel aastal jõudis meie teedele ka Opel Mokka, tänavu tema sõsar, Chevrolet Trax.

Neile, kes Opel Mokkaga on juba tutvust teinud, soovitan, proovige kindlasti ära sõsar Trax. Neile, kes alles mõtlevad, millist mitmekülgselt suutlikku väikest linnaautot valida, soovitan, proovige kindlasti nii Mokkat kui Traxi. Sarnased sõiduvõimekuselt ja mootorite valikult, on kummalgi siiski oma nägu, Mokkal pisut konservatiivsem, luksuslikum, Traxil pisut mängulisem, noortepärasem. Eriti kui võrrelda nende kahe navisüsteemi, milles surfamiseks kulub Mokkas kordi rohkem aega, sest manipuleerida tuleb nuppude ja valitsatega; Traxi 7-tolline puutetundlik ekraan ning roolile toodud nupud teevad õige leidmise aga ülilihtsaks. Lisaks “paaritas” Trax ka mõne sekundiga nutitelefoni ja valis sealt endale meelepärase muusika- see kõik teeb roolis istuja elu mugavaks.

Avar ja mugav salong

Olgu esimese asjana kohe öeldud, et “avar” on Trax inimesele, kes on oma mõõtudelt igapidi keskmine või pisut väiksem. Autosse mahub vabalt istuma ja jalgu kooditama 2 täiskasvanut ja 2 last. Tahaistmele viiendat inimest IMG_3357pressida on kurjast. Aga need neli, keskmises mõõdus sõitjat, tunnevad end igapidi mugavalt. Eesistujaid hoiavad igas suunas reguleeritavad, LT varustusastmes nahaga kaetud pehmed ja kõrged toolid, mis toetavad keha külgedelt ja millel annab reguleerida ka nimmetuge. Tõsi, istmete sättimise käppasaamiseks tuleb juhmimal (nagu mina) kõvasti pead murda, sest nimmetugi on elektrooniliselt neljas suunas näpitav, tooli ette-taha ja kõrgemale nihutamine käib elektroonilselt, aga seljatugi mehaaniliselt kangist; ja kogu protsessi ise toolis istudes juhtida on üsna vaevaline. Tahaistmele võib vajadusel kinnitada ka kaks suurema lapse turvatooli, oma joonistused ja joogitopsid saab toetada keskelt allatõmmatavale konsoolile. Avaruse tunnet rõhutab LT varustuses autol ka väike katuseaken, millest öösel tähti vahtida. Salong tervikuna hellitab silma oma toreda disainiga- kokpitis mängivad kontrastsed materjalid, metalsed piirdejooned ja nahk, suur ja mugav rool, loogiliselt ja käepäraselt paigutatud, elegantse ilmega valitsad ja lülitid, lustakalt ümarad õhuavad, nutikalt disainitud pisikesed panipaigad- ja kogu selle ilu kinnitamiseks on kasutatud piisavalt liimi ja tüübleid, et siledal asfaldil miski nagisema ei hakka.

Kui autos istub neli inimest, siis tuleb neil pikemale teekonnale kaasa pakitav tavaar väga täpselt läbi mõelda ja hästi pakkida. Traxi pakiruum nimelt on täpselt sama pisike kui Mokkal, s.t. konkurentidest umbes 50 liitri jagu pisem. Panipaikade osas on leidlikkust jagunud, näiteks leiab kaassõitja istme alt sahtlikese, kuhu panna näiteks kaasavõetud lugemisvara. Ja pakiruumi on peidetud koguni viis tillukest lisapanipaika; mis on ka öösel kenasti välja valgustatud. Nii, et –  väikesi mänguasju ja pliiatsid, juuksehari, joogipudel, hambahari, vahetusriided…  aga Trax polegi mõeldud kontinentidevahelisteks reisideks, seega, ei nurise.

Linnaloom jääb linnaloomaks.

Kui maailma autotootjad käiksid oma masinaid Eestis testimas, sõidaksime me sootuks teistsuguste autodega. Paraku ei ole GM insenerid selle peale tulnud, et “krossover” Eesti teedel tähendab tegelikult ka seda, et sõita tuleb tolmukattega teel või lausa kruusal. Või väikesel metsateel. Maastikku Traxiga tõesti vallutama ei hakkaks, aga seenemetsa läheks küll. Isegi öösel, sest tuled on sel masinal keskmisest etemad.

Paraku selgub, et kõik see ilu- 4×4 elektrooniline nelivedu, 16” või 18” valuveljed, kroomitud liistud ja alumiiniumist astmekatted, stabiilsuskontroll ja mäest laskumise assistent, start-stop süsteem ja veel kaks lehekülge turva- ja mugavusvarustust kaotab absoluutselt igasuguse enesekindluse niipea, kui asfalt rataste alt kaob. Kuna Eestis on kombeks lume sulades kõik teed üles kaevata, siis olin Traxiga testsõitu tehes mitmel korral sunnitud sõitma liiva- ja IMG_3348kruusateed. Ja see ei olnud väga tore kogemus. Rool andis igast lohust ja muhust tugevalt tagasisidet ja muutus raskeks ja tuimaks; lahtisel kruusal venisin nagu tigu, sest kolmekümne juures hakkas auto külge ette lükkama. Vedrustus, mis siledal teel tundub pigem pehme, sattus paanikasse ja tunne oli nagu pesumasina trumlis, auto täitus naginate ja kriginatega. Olgem ausad, mul oli vahepeal tõsine hirm, et kaotan juhitavuse ja kukun käkaskaela eesti tee-ehitajate leiutatud “eurokraavi”. Ja siis taastus asfalt. Äsja maha pandud, peegelsile asfalt. Ja Trax tegi näo nagu poleks midagi juhtunud, sõit läks edasi mööda siidi. Pühkisin oma higised peopesad kleidiserva kuivaks ja sööstsin Tallinna liiklusse.

Särtsakas gaasiseade!

Chevrolet Trax mootorivalik on sama, mida GM pakub Mokkale- bensiinist valikus 1,6 liitrine vabalthingav ja 1,4 turbo ja 1,7 liitrine diiselmootor. Nelivedu pakutakse üksnes koos kuuekäigulise manuaaliga, aga see variant pole sugugi halb, IMG_2922sest koos start-stop süsteemiga ja ökosõiduvõtetega on ka linnas võimalik saavutada korralik kütusesääst. Mulle isiklikult sümpatiseerib kuuekas manuaal vägagi, sest käigud on hästi konkreetsed.  Juhti abistab ka pardakompuuter, mis kuvab soovituse, vahetada käik kas alla või üles; lülitades linnas viiekümne alas viienda käigu, on nii diislil kui 1,4T mootoril piisavalt jõudlust, et autot liigutada. Start-stop süsteem vajab pisut harjumist, ristmikel suretab auto mootori välja, kui käik on väljas; vajutades uuesti sidurit ja lükates sisse esimese käigu, käivitab mootor end uuesti. “Suure pildi” ehk õhupuhtuse nimel tasub harjuda, CO2 emissioon on Traxil, sõltuvalt mootori tüübist isegi 120g/km, mida võib pidada väga heaks näitajaks.

Ei bensiinilt ega diislilt ei tasu Traxi puhul loota metsikut minekut, tegu pole sportauto vaid väikese peresõidukiga. Aga! Üllatused on võimalikud, kui lasete autole paari tuhande euro lisamakse eest paigaldada viimase põlvkonna LPG gaasiseadme. Väliselt ei muutu midagi, armatuurile, juhi vasaku käe alla, ilmub tilluke “sisse-välja” nupp; praktikas muutub mõndagi- kütusesääst, rahaline võit (gaasiseade teenib end tagasi umbes kahe aastaga) ja sõidurõõm! Minule teadmata põhjusel- füüsikatunnis meile seda ei räägitud- muudab gaas Traxi mootori teravaks ja särtsakaks! Minek on ka märksa vaiksem kui bensiiniga; rataste müra salongis on muidugi endiselt kuulda, aga selle vastu aitaks ilmselt lisaisolatsioon. Nii, et – julgen soovitada, kui valik langeb Traxi kasuks, võiks esinduses jutuks võtta ka gaasiseadme paigaldamise. Omast tarkusest nurga taga ei tasu seda tööd kellelgi teha lasta, sest auto kaotab koheselt kõik õigused garantiile.

Kokkuvõtteks

Chevrolet Traxi hinnad algavad 14 000 eurost, tippvarustuses ja gaasiseadmega masina hind jääb 21 000 euro kanti- see teeb Traxi väikeste krossoverite segmendis väljapaistvalt ahvatlevaks. Euro NCAP viis tärni, mitu lehekülge turva- ja mugavusvarustuse nimekirja, teeb konkurendid kadedusest laiguliseks. Ega’s asjata nimeta inglise autoajakirjanikud Traxi oma klassi tublimaks tegijaks!

Eriti tasub Traxile mõelda kuni kahe lapsega linnaperel, kel vahete-vahel tekib vajadus sõita linna lähedale suvilasse või seenemetsa. Kuniks sinna viib asfalttee või sile metsarada, sest siis tulevad Traxi toredad sõiduomadused kenasti välja. Kas esi-või nelivedu? Sõltub, kui automaatkastisõltlased ollakse. Automaati pakutakse praegu vaid esiveoga koos. Kuuekäiguline manuaal neliveolisel Traxil aga on mugav ka linnas sõita.

Minu saavutatud kütusekulu numbrid linnasõidul:

4×4 1,7 l diisel 5,0l/100km

1,4T bensiinikulu 6,2l/100 km

Pole üldse paha, eks! Tänavu täienes varustuse nimekiri veelgi, näiteks lisandub peeglile kuvatav pimeda nurga märguanne. Sõsarmudel Mokka “aju” on juba täna nii nutikas, et kuvab operatiivauto lähenedes armatuurile vilkuva tähe ja paneb kellad salongis helisema; ka on tal  peal rajalt kaldumise süsteem, mida isegi palju kallimate sõidukite pealt harva leida on.

GM on teinud tubli töö, tunnustagem seda.

*Artikkel ilmus sügisel, What Car? ajakirjas 4×4. Üsna pea teatas GM, et lõpetab Euroopas Chevrolet müümise. Müügiosakond lubab, et lähema kahe aasta jooksul Chevy meie turult veel ei kao, hooldustega jätkatakse kuni liigub selle märgiga autosid meie teedel.

What Car? portaalis kirjutas Traxist Olev Toom. Soovitan samuti lugeda!

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s