KIA Optima, mõistlik masin mõtlevale inimesele

9949939038KIA Optimaga äkk-kohtumise ajendiks sai Tapio Mäkeläinen, estofiil, rändur ja kirjanik, kes tol, kevade nägu küünlakuu neljapäeval, Eestisse tuli, et esitleda oma järjekordset rännuraamatut “Tapion matkassa Tarttoon” (Tapioga Tartusse). Seega, reisisiht- Tartu- oli teada, aga veel ei olnud teada, mis masinaga seekord minna. Tunneme Tapioga teineteist mõnda aega ning iga kord kui kohtume, küsib ta kindlasti: “Mis autoga sa seekord oled? Ma tean siis oma naisele rääkida!” Selleks, et rändur ei peaks oma prouale valmistama pettumust, olengi meie ühisteks teekondadeks püüdnud valmistuda, võttes proovisõitu masinaid, mis võiksid huvitada… prouat, aga pakuksid samal ajal sõidurõõmu ka kõigile autosviibijaile. Ja kõneleksid ehk midagi meie sarnasusest vennasrahvaga.

Soomlastele on KIA hästi tuntud, uuringu põhjal on ta tuntuselt kuues, soovide puul neljateistkümnes ja müüginimekirjas seitsmes mark. Eesti kohta võib öelda, et KIA on siin tuntud ja hästi ostetud- eelmisel aastal esmaregistreeritud autode seas kaheksandal kohal, seda ennekõike tänu ülipopulaarsele linnamaasturile, Sportage’ile. KIA lipulaev, Optima, keskklassi sedaanide müügitippu seni võtnud ei ole. Millest on pisut kahju nagu selgub edasises loos- aga alati saab ju paremini!

Komplimentidest tiine esmakohtumine

Tundub, et Optima teab, et ma tulen. Paar minuti jooksul, mille veetsin müügiosakonnaga kudrutades, on ta soojendanud mu jaoks istme ja rooli. Nii, et viskan kasuka seljast ja libistan end mõnusalt pessa. Pessa, mida ma saan enda järgi sättida täpselt nagu mulle meeldib; ja selle salvestada. Mulle IMG_1424meeldib nii, et istepadi on pisut kõrgemal ja seljatugi veidi madalamal; ja nimmetugi natuke tugevam. Ja rool nii, et ma näen sealt vahelt täpselt näidikuid. Mis, muide, on väga hea graafikaga ja mitte üleliia värvilised! Ja ka mitte liiga palju digitaalsed. Inimlik.

Sõidan rõõmsalt sadama väravasse ja olen rõõmus, et mul on kena veerandtund aega, oodata oma reisikaaslasi ning Optimaga tutvuda. Luksuslik, ruumikas, edevate pistetega kokku õmmeldud, rohkelt nutikaid panipaiku, kõik tänapäevaseks eluks vajalikud pistikud olemas, suurepärane navi, Infinity helisüsteem, mida tahaks natuke timmida ja siis Klassikaraadio peale panna, sest selles masinas tundub see kuidagi asjakohasena. Ehkki nuppe on palju, ei pea neid mööda autot taga otsima ja selgituste saamiseks käsiraamatut lappama. Kuidagi.. toredalt inimlik, mõtlen taas kord.

…välja arvatud sirmis olev peegel, mis on “vana hea KIA”, sest valgust peeglisse tuleb ikka otsida kuskilt, pea kohalt, eraldi lülitist pressides. No miks küll?! Mu laialiläinud silmakontuur ei oota, kuni ma kaks minutit küüntega mööda lage ringi krabistan ja nuppu pressin- ta valgub veel rohkem laiali ju! Kui te tahate pandasid kaitsta, siis jumala eest, luksusauto pimendamine sellele nüüd küll suuremat kaasa ei aita…

Kakskümmend kaks mõttetult kulutatud minutit

IMG_0075Täpselt kakskümmend kaks minutit hiljem- ja ma tean, sest ma näen, kuidas sekundid ja minutid digitaalselt mu elust jalga lasevad- on reisisellid ammu autosse istunud, aga mina ei anna alla. Või selles mõttes, et ma ei lülita draivi peale. Ma istun, olen õnnetu, vihane; ja otsin ahvi järjekindlusega seda kohta, kust timmida Infinity nivoosid. Ma olen selle nupu alati, absoluutselt alati!- üles leidnud. Igas paganama autos, millega ma olen sõitnud!

Digikell vilgub ja tegelikult on meil aeg minna. Vahetan kõrvalistujaga kohad, et saaksin selle hiina mõistatuse teel Tartusse ära lahendada. Istekoha vahetamine on viga, sest kõrvalistujale ei ole elektroonilist “sõida surinal siia-sinna”-paketti ette nähtud! Olgu ette ruttavalt (mitte kiirust ületades) öeldud, helinivoode timmimise võimalus jääb Optima saladuseks; ja ma arvan, et vihje selle saladuse olemuse jälile saamiseks leiame helisüsteemi nimest- Infinity (e.k.“lõpmatus”).  Lõpmatus lõppeb järgmisel päeval, mil lähen müügiosakonda ja lasen endale ette näidata, kuidas reguleerida. Vot, see on nii jabur koht, kust kõiki neid tasakaale ja basse-kiikse kõrvale sobivaks paika panna, et ma ei hakka seda siin kirjutama vaid jätan tulevastele Optima-omanikele selle mõistatuse lahendamiseks. 

Veel kakskümmend kaks minutit hiljem on Tallinn jäänud kaugele seljataha ja me suhiseme vaikselt mööda maanteed. Ja rõhk on sõnal “vaikselt”. IMG_0077Suurepärane, suurepärane, Optima! Tootjal on seekord õnnestunud padjad ja tekid õigetesse õnarustesse suruda. Tagaistmel hakkab pisut jahe. Põhjus lihtne- nii luksuslikus autos puudub võimalus tagaosas temperatuuri reguleerida. Aga võiks ju, kui lisavarustuse nimekiri on kaks lehekülge pikk, võiks ju selle pisikese asja ka juurde panna, et tagumised ei peaks sõltuma esimestest. Õnneks suurel mehel on taga nii pea, jala- kui kereruumi; ainus, millest ta tagapingil ehk kõige rohkem puudust tunneb, on intelligentne vestlus. Sest veel Mäo magistraalilgi tahaksin mina rääkida vaid Infinity helisüsteemi saladusest.

Pagasiruumis magavad Tartu raamatud ja arvutitehnika, ja uni on neil hea- ruumi on ning õrnemate esemete jaoks on võimalik kasutada eraldi kinnitusi. Kui poistel mu autos tuleks mõte, pakkida kaasa raamatukogu, siis, juhul, kui nad mind oma hädaviginaga kuskile Laeva kanti maha tõstaksid, kirjanikuhärra ette istuks ja tagaiste kokku lapitaks- mahuks seegi sinna ära. Nii ilusa auto puhul… ma ausalt öeldes ei kujuta väga ette, mismoodi oleks sellega kappe, redelit ja krantsi vedada…

 Silmailu mõtlevale inimesele

IMG_1446Peter Schreyeri disainitiim pani 2011. aastal Optima kolmandat põlvkonda välja tuues kümnesse, said kohe ka Red dot disainiauhinna “Best of the Best”- ja äsjane iluop on mõjunud värskendavalt.  Optima pakub Euroopale sobivat peavoolu disaini, turvalist, klassikalist, dünaamilist.  Ja just seetõttu- ajatu ja ilusana- paistab Optima D klassi sedaanide seas silma. Sakslasel on olnud julgust igasugune fäänsipäänsi ja disaineri hullud unenäod laualt harjaga prügikasti lükata ja alles jätta see, milleks Optima mõeldud on- auto endast lugu pidavale, mõtlevale inimesele. Stiilne “haiuim” katusel jäi õnneks ka lauale; ja kaks katuseluuki, mida kahjuks eraldi katta ei saa- et kui pimendamine, siis kogu koorile. Aga olgu, need ongi vaid elu pisiasjad (v.a. valgustamata peegel, mis on kurb tõsiasi; naisterahva jaoks).

Oma hea välimuse ja korraliku “digipaketiga” on Optima paras peavalu lähimatele konkurentidele, olgu selleks siis Toyota Avensis, Ford Mondeo, MazdaIMG_1482 6 või isegi uuenenud Opel Insignia. Jah, kui ma tahaksin kellegi peale tunnustavalt näidata, lisaks Optimale, siis oleks see uus Insignia. Need kaks võiksid seista kõrvuti ja valik oleks keerukas. Siiski, tänases loos võidaks Optima, sest tema turbodiisel on ökonoomsem ja hind odavam kui Insignial ja lisaks annab KIA seitse aastat või 150 000 km garantiid kaasa.

 Ökonoomsus ennekõike!

Räägime kõigepealt ära toredad asjad- 1,7 liitrine diiselmootor annab paberite järgi välja kuni 100kW ja 136 hj. See-eest sisse võtab ta…vähe. Peaaegu et ei võtagi. KIA-l on ometi kord õnnestunud luua mootor, mis võtab vähe- vaadake numbreid allpool, need on ausad, saadud ökosõiduvõtteid kasutades; ja need on tehase ideaalnumbritest isegi väiksemad! Nüüd siis need kilovatid, mis on suhteliselt omaette. Sest kiiret minekut Optimast ei tule, isegi kui ECO (piltlikult) aknast välja visata. Aga mõtlev inimene, “tasa sõuad…” ja kõik need teised targutused on siinkohal täita sobilik välja otsida. Sest maanteel on Optima puhas sõidumõnu. Bridgestone lärmavad rehvid välja arvata, nende IMG_1455müra kipub karedalt asfaldilt salongi sisse kuulduma. Linnas jääb kuuene automaat natukene nagu… magama. Tahaks rohkem plastilisust, reageerimiskiirust, aga tunne on nagu teeks uneskõndijat. Positiivne on muidugi see, et tehas on kütusekulu numbreid kirjutades kenasti puusse pannud. Minu kasuks. Ja kui on vaja minna, siis SPORT päästab päeva, äratades automaatkasti magusast unest ja andes kurvides aimu, et see masin püsib igal juhul teel. Eraldi kiidusõnad lähevad tagurduskaamerale, mille silm püsib selge ka mudas ja lobjakas; üle keskpärase headele, ise kõrgust reguleerivatele ksenoontuledele ja pimeda nurga assistendile peeglis, mis ei lähe iga teeäärse metsatuka peale lolliks vaid vilgub siis, kui tõsi taga.

Öö hakul väsinud, ent õnnelikena Tallinna tagasi jõudes, viipab Tapio mulle lahkudes: “Vaata siis, et sa Optima kohta midagi halba ei ütle! Väga hea auto oli, aitäh!” Ei ma ütle! Teen kokkuvõtte kütusekulust ja rõõmustan:

 Linnas 5,8l/100 km

Maanteel 4,6l/100 km

Kombineeritud 5,4l/100 km

TEHNILISED ANDMED:

KIA Optima TX 1,7 VGT       136 hj/100 kW/ 330 Nm 

Soodushind: 29 190 E

Lisa kommentaar

