Üks lihtne valem sõidukilomeetri hinna arvutamiseks

TanklaMõistlik või mõttetu keskkonnasaates on episood, kus arvutatakse välja, kui palju võiks maksta sõidukilomeeter punktist A punkti B. Ja võrdluseks võib siis välja arvutada auto, bussi-, rongikilomeetri maksumuse. Isegi jalgrattasõitu on võimalik rahasse ümber arvestada. Et aga ma olen endiselt seisukohal, me oleme autorahvas, siis küsisin asjatundjalt nõu, kuidas mina, tavaline, keskkoolis matat õppinud pereema, saaksin teada, kui palju ikkagi autosõit minu rahakotis tuult teeb. Või siis ei tee.

Mari Jüssi soovitas selleks puhuks igaühele käepärase valemi, mida  kodus läbi arvutada võib. Vaja on matemaatilisi teadmisi teise klassi tasemel ning võimalikult täpseid lähteandmeid. Tulemus on muidugi umbkaudne, sest kütusehind muutub, kindlustuste hinnad samuti, läbisõit jne. sõltub paljudest asjaoludest. Kõige mõistlikum ajaühik, mida arvutuse aluseks võtta, tundub olevat aasta. Välja ostetud auto puhul langeb hind mõnevõrra iga aastaga, sest ostuhind jaguneb pikemale ajavahemikule; samas, kõik muud kulud, rehvivahetusest liiklustrahvini, tuleks ikkagi ausalt kasutatud aastate peale kokku lüüa ja uuesti aastate lõikes laiali jagada. 

Arvesse ei ole võetud auto tootmiseks kuluvat ressurssi, transpordikulu jms. (eeldades, et need+ maksud on auto juba hinna sees, siis rahaliselt see justkui arvutuses kajastub); CO2 emissiooni, ökoloogilist jalajälge ja ökoloogilist seljakotti tuleb aga nii ehk naa eraldi arvutada (seda, mida üks või teine mõiste tähendab, saab jällegi teada saatest Mõistlik või mõttetu)

Vajalikud lähteandmed:

1. Aastane läbisõit

2. Kõik autoga seotud kulud (aastas): ostuhind (kui on välja ostetud kohe) v liising, kindlustus(ed), hooldused, rehvid, parkimiskulu, trahvid, tehnoülevaatus jms.

3. Keskmine kütusekulu l/ 100 km

4. Kütuseliitri hind

PAAR NÄIDISARVUTUST:

Subaru Forester 2002, bensiin+gaas 

(aga gaasiseadet peaaegu ei kasuta, tuksis koguaeg!) Ostsin auto kohe välja, seega ei olnud kaskokindlustuse kohustust, aga mul see siiski on olnud ja tõstnud kulude üldsummat (Just äsja langetasin otsuse, et see seade tuleb maha monteerida, sest auto mootorile tähendab see suuremat kulu, lukksepp kasutas väljendit “mootori surm”- seega, gaasikütte soodsam hind on lõppkokkuvõttes näiline kokkuhoid, sest auto peab vähem vastu).

1. aastane läbisõit 21 250 km

2. muud kulud jagatud aastate peale 2000 EUR

3. keskmine kütusekulu 100 km/ 9,2 l (varieerub, aga aastate peale sain sellise keskmise)

4. 1,35 EUR (tänane hind, võib kõikuda)

Arvutuskäik:

Kui palju kulub aastas kütust? (21 250/100)*9,2 = 1955 l

Kui palju maksab aastane kütus? 1955*1,35= 2639,25 EUR

Aastased muud kulud, sh. ostuhind/8 aasta peale? 2000 EUR

Aastane rahaline kulu autole: 2640+2000= 4640 EUR

Kilomeetri ligikaudne hind: 4640/21 250= 0,22 EUR

Võrdluseks:

Subaru Outback, 2009, diisel

See auto on võetud liisingusse. Kulude hulka on lisatud ka esmane sissemakse ja lepingutasud; jääkväärtust ei ole arvestatud, sest puudub selge otsus, kas osta välja või vahetada uue vastu. Kui uskuda automüüjat, oleks eraisikule sobivaim variant kasutusrent. Peaksin võrdlema pakkumisi sel juhul, et veenduda, kas see nii tõesti ka on.

1. 20 000 km

2. 5380 EUR

3. 5,6l/100

4. 1,4 EUR

Arvutuskäik:

Kui palju kulub aastas kütust? (20 000/100)*5,6 = 1120 l

Kui palju maksab aastane kütus? 1120*1,4= 1568

Kui palju kulutan aastas muudele kuludele? 5380 

Aastane kulu autole: 5380+1568=6948 EUR

Kilomeetri ligikaudne hind: 5948/20 000 km= 0,35 EUR

KUI PALJU MAKSAB NELJARATTALISE SÕBRA PIDAMINE (UMBKAUDSELT) KUUS?

Jagasin aastas autole kuluva rahasumma kaheteistkümneks.

Tulemus oleks ligikaudselt:

Subaru Forester 387 EUR kuus

Subaru Outback 579 EUR kuus

Üsna jõhker; eriti kui arvutan tagasi endisaegseteks eesti kroonideks. Ja pole enam küsimust, kuhu mu raha ometi kaob. Ma maksan kinni luksuse, pidada kahe tõukoera kõrval ka autot. Võimaivõi (selguse huvides (ja ärge lugege siit välja eneseõigustust, pigem on see järjekordne Buratino Lollidemaal seiklusjutt) pean muidugi lisama, et ma viimasel ajal sõidan väga vähe; Outbackiga praktiliselt üldse mitte, sest ma sain oma laksud kätte ja rohkem ei taha- autost hakkas kahju; ning osa S-Foresteri töösõite kompenseeritakse erinevate projektide alt. Sellegipoolest, keegi kuskil kulutab raha kütusele, auto kulutab mootorit, hooldevälp jõuab ikkagi kiiremini kui ootaks kätte jms. ja kilomeetri tegelik hind on ikkagi see, mis ta on; olenemata, kes selle kinni maksab). “Võimaivõi” ja “joomajoo” on täiesti adekvaatsed peaga kätest kinnihoidmise käuksatused siinkohal.

Subarute puhul on üks hea see, et nende turuhind langeb katastroofiliselt aeglaselt. Ehk siis “Tulnud selleks, et jääda”-sloganit võib mõista mitmeti- ostad ja armud ja ei raatsi loobuda; ostad ja müües ei ole väga valus raisatud aastate (ja raha) pärast. Vaatasin auto24.ee- portaalis praegu müüa olevate S-Foresteride hindu ja arvutasin oma auto oletatava müügihinna. Saan tulemuseks, et aastaga on auto kaotanud oma ostuhinnast 500 EUR. Sellegipoolest on tunne pisut nagu Buratinol Lollidemaal- panin ju raha maasse, aga kus puu on?! Vana auto pidamine on minu tahtmiste ja võimaluste ning vajaduste kõrvutamisel overkill. Tegelikkus lõi mulle täna väga valusalt silmade vahele. Olen jõudmas punkti, kus, saades täna parandusest oma S-Foresteri kätte (180 EUR tiksus kuludele otsa); teen temast apetiitsed pildid ja panen ta müüki. Kui ikka väga häda käes ja üldse ei viitsi jalgu kõhu alt välja lükata, siis tellin takso. Või rendin auto. Need arvutused tulevad ka, ühes järgmistest s-test.

6 kommentaari “Üks lihtne valem sõidukilomeetri hinna arvutamiseks

  1. Peugeot 307 2006 bensiin 32,45 eurosenti kilomeeter ja see ei ole umbes arvutatud, vaid reaalne kulude ja läbisõidu suhe. Sellest hinnas pea pool (48,82%) on soetusele kulunud raha (kaasa arvatud viie aasta jooksul liisingfirmale ja ühele teisele laenuandjale maksud intressid), veidi alla neljandiku bensiin (23,24%, aga viimased neli aastat on autosse tangitud valdavalt suhteliselt odavat bensiini) ning ülejäänu jaguneb kindlustuse (13,52%) ja hoolduse (14,43%) vahel.
    Lõpliku kilomeetrihinna saad aga teada siis, kui oled auto ka maha müünud ja kogukulust müügist saadu maha arvutanud.

    • Üks oluline asi jäi eelmisest kommentaarist välja – see kilomeetrihind on kujunenud kuue aasta ja kümne kuu ning 108 000 km jooksul.

  2. Tanel, paraku pean Sind kurvastama- vähesed on nii süsteemselt oma kulutusi analüüsinud; ja üsna vähesed on selleks ka võimelised. Näiteks mina ei kirjuta üles; võtan korra kuus ette oma pangaväljavõtte ja vaatan, kuhu, mis, miks. Süsteemitu mimm, mis teha; aga mul lihtsalt pole aega… nii täpseks analüüsiks. Minusuguste jaoks on isegi suurusjärk, mida mingi lihtsa valemi abil kätte saada, piisavaks mõtlemisaineks. Aitäh, et oled oma statistika siia nii täpselt välja toonud; usun, sellest on taas kord ka tervikpildi hoomamiseks suur abi. Aitäh!

  3. Mina lihtsa inimesena ostsin pruugitud, kuid hästi säilinud isendi 8 aastat tagasi 12 000 krooni eest (766 eurot). Tuttava käest ja täpselt tema uue auto sissemaksu hinnaga ehk maksin tema uue auto sissemaksu ja sain vastu tema pruugitud, kuid väga hästi hoitud väikeauto.
    Nüüdseks olen selle autoga läbi sõitnud 194 000 km. Kilomeetri hinnaks siiani auto maksumus jagatuna 8 aasta peale – 0,39 senti kilomeeter. Remonditšekke hakkasin koguma neli aastat tagasi (kõik hooldus- ja remondikulud) ja keskmiselt kulub aastas auto hooldusele ja remondile 850 eurot (sisaldab ka täissüntõli ja TM testivõitja rehve), Kuna aastane läbisõit on ca 25 000 km, siis lihtne tehe ja kilomeetri hinnaks tuleb 3,4 senti. Kindlustus pole mainimist väärt (32 eurot aastas, 0,1 senti kilomeeter). Kütus – no seda ikka kulub, kuigi suhteliselt mõõdukalt – 6,5l/100 km. Seega aastas 1625 liitrit ja korrutatud kütusehinnaga (95E, 1,300€ liiter) ja jagatud aastase kilometraažiga, saan 8,4 senti kilomeeter. Shit, kütusele ikka kulub.. Ei ole varem seda niimoodi mõelnudki.. Kokku tuleb seega 12.29 senti kilomeeter. See sisaldab kõiki autoga seotud kulutusi.
    Kokkuvõtteks: leian, et on täiesti mõistuspärane kulutada kilomeetri läbimiseks 12 senti, arvestades mugavust, mobiilsust, aja kokkuhoidu ja teatud määral ka turvalisust. Eriti hindan muidugi mugavust, mida hindad eriti just seejärel, kui mingil põhjusel ei saa autoga sõita ja pead kasutama ühistransporti. Näiteks sügis-talvel, kui väljas on paar kraadi sooja, sajab vihma ja puhub vilu tuul. Jõuad koju ja hoiad pöialt, et haigeks ei jääks – varbad märjad, nina tilgub, jope märg. Autoga selliseid muresid ei ole – ka kõige käredama pakasega talvepäeval lähed töö juurest peale dushi all käimist otse maa-alusesse köetavasse garaaži, istud sooja(!) autosse ning 10 minutit hiljem oled juba koduses garaažis. Kasvõi südatalv ja räige burgaa möllamas – autoga võid ka sokkides koju sõita.
    Ma vist ikka armastan autosid…

  4. Kasutatud 2007a Škoda Octavia 2.0 FSI, 110kw, manuaal, ostes ca 91000km (2016 juuli) ees, nüüdseks 108000km. Keskmine kütusekulu 7,3l/100km, 75% Tln-Trt-Tln maantee, 25% Tallinna linn. Kaskot ei oma, aastas sõidan ca 30000km. Praegu km hind koos kütusega 0,16€/km, kuus 345€.

Lisa kommentaar